rennen

Mindfulness vaardigheden moet vast onderdeel zijn in ons onderwijs

Gepubliceerd op 10 June 2012 · Categorie: Blogs . Gemaakt door Tim

Mindfulness vaardigheden zouden een vast onderdeel horen te zijn van de lesprogramma´s in ons onderwijs

De afgelopen jaren gaat alles steeds sneller. Dit vraagt om een grote wendbaarheid. Zaken die tien jaar gelden normaal leken pakken op vandaag de dag totaal anders uit: zo is de aanvankelijk zo stevige Euro opeens een risico geworden in plaats van een kans en behoren telefooncellen tot een grijs verleden. Het is nu normaal dat we overal kunnen werken en bellen met onze draadloze apparaten. Die bereikbaarheid biedt vele mogelijkheden maar veroorzaakt ook problemen: hoe kom je ooit door die berg informatie heen? Het aantal factoren waar we mee te maken hebben is zo groot dat steeds meer mensen het overzicht kwijt dreigen te raken en als antwoord daarop ‘harder gaan rennen’.

Onze intuïtie biedt hier uitkomst, Door regelmatig stil te worden en even een moment te nemen om bij onszelf te komen ‘resetten’ we ons systeem en keert het overzicht automatisch terug. Wat er op dat moment gebeurt, is niet het gevolg van een logische redenering maar juist van het feit dat we ons even losmaken van onze gedachtegang. We kijken opeens op een nieuwe manier naar dezelfde situatie. We hoeven hier niets anders voor te doen dan het anders richten van onze aandacht. Dit lijkt simpel maar vereist oefening omdat de macht der gewoonte ons blijft drukken in het oude patroon om alsmaar door te gaan.

Deze Mindfulness vaardigheid zou een vast onderdeel horen te zijn in ons onderwijs. Een groot aantal onderzoeken toont aan dat leerlingen beter gaan presteren, rustiger worden en meer plezier krijgen in het leren als zij in deze vaardigheid getraind zijn.

Tijdens het interactieve seminar FLOW IN DE KLAS dat op woensdag 31 oktober plaatsvindt in Haarlem leer je onder andere hoe je op eenvoudige wijze Mindfulness technieken een plek kunt geven in je lesprogramma.