Keynotes.

Hans Kunneman – Flow in de klas

Profielfoto Hans Kunneman

Er ontstaan geweldige mogelijkheden als leraren en docenten bewust omgaan met het pedagogische klimaat.

Elke lessituatie heeft een buitenkant en een binnenkant. De (subjectieve) binnenkant is in hoge mate bepalend voor wat er mogelijk is in de les. Als het ‘stroomt’ is het leerproces efficient en leuk. Als het niet stroomt, wordt alles moeizaam en saai. Ons lichaam houdt ons voortdurend op de hoogte van de mate waarin het stroomt. De potentie van het moment. Ook wel ‘gutsfeeling’ genoemd. Het blijkt dat onze individuele gevoelens nauw samenhangen met de sfeer van de klas als geheel. De´groepsspirit. Iedereen in de klas is mede verantwoordelijk voor de groepsspirit. Lees meer »

Fred Korthagen – Krachtgericht werken op school

In deze interactieve presentatie zullen we de geheimen van flow in de klas op een ervaringsgerichte wijze doorgronden.

In deze interactieve presentatie zullen we de geheimen van flow in de klas op een ervaringsgerichte wijze doorgronden.
Als je je eigen kwaliteiten goed kent en die bewust kunt inzetten, dan geeft dat flow en bereik je meer met minder energie. Je kunt problemen die je tegenkomt ook gemakkelijker overwinnen. Dat is heel belangrijk voor leerlingen, maar ook voor docenten, ter voorkoming van demotivatie en burn-out. We spreken over het opbouwen van psychologisch kapitaal. In de psychologie is hier steeds meer aandacht voor, en er zijn daardoor ook veel praktische aanwijzingen te geven over het versterken van de persoonlijke kwaliteiten en talenten van mensen. Een praktische en inspirerende aanpak waarin kwaliteiten worden versterkt en eventuele belemmeringen aangepakt, heet kernreflectie. Fred Korthagen is daar een van de grondleggers van.
Op de website www.korthagen.nl staat meer achtergrondinformatie. Ook op de site van Leraar24 is een filmpje te vinden waarin de theorie en de praktijk van kernreflectie naar voren komen.