De ‘Yes’ Training.

De ‘Yes’ Training

Door: Willy Hensen

Karakterontwikkeling in school in de dagelijkse omgang met elkaar.

Voelen wie je bent en veerkrachtig leven.
Kinderen hebben zelfvertrouwen nodig om open te staan voor onderwijs en groei. Hiervoor is een omgeving nodig waarin ze voelen dat ze er mogen zijn zoals ze zijn, waarin plezier en vertrouwen heerst. Zo ontdekken kinderen hun eigenwaarde. Als die basis gevoeld wordt, is er voldoende zelfvertrouwen om hulp te vragen en hulp te ontvangen. En pas dán ontstaat de veerkracht om uitdagingen aan te gaan, om open te staan, om te leren en in een flow te geraken.

Maar hoe doe je dat op een eenvoudige en toch diepe manier?
In het Deugdenproject leer je ‘Yes’ te zeggen tegen jezelf, tegen jouw samenstelling van goede karaktereigenschappen, deugden. Je ontdekt hoe je ‘Yes’ kunt zeggen tegen je uitdagingen en je grenzen, je leermomenten. Het betekent ook ‘Yes’ te leren zeggen tegen de ander omdat je zijn ‘diamant’ óók ziet schitteren en flexibel omgaat met zijn uitdagingen en leermomenten! Je ontdekt hoe je jouw ‘innerlijke kompas’ kunt richten en vol vertrouwen, blijheid en vreugde leven, leren en groeien.

We gebruiken hiervoor vijf manieren: spreek de deugdentaal; herken leermomenten; stel duidelijke grenzen; neem tijd voor rust, reflectie en bezinning; bied actief aandacht.

In deze workshop gaan we ervaren hoe we in korte tijd contact leggen met wie je werkelijk bent in je diepste wezen en met dat wat er werkelijk toe doet in jouw leven. Deze authenticiteit en openhartige levensinstelling brengt je in een flow. Èn zo werkt het ook bij de kinderen in de klas…