Flow in de docent, flow in de klas!.

Flow in de docent, flow in de klas!

Door: Agnes Salida van Eerten

In een uiterst hectische maatschappij liegen de eisen die aan docenten gesteld worden er niet om. Scholen hebben helaas niet altijd een adequaat antwoord op het probleem van de hoge werkdruk en vaak wordt er pas ingegrepen als het eigenlijk al te laat is.

Hoe behoud je flow in jezelf, hoe ga je om met een hoge werkdruk en stress factoren die daar uit voortkomen? Hoe kun je leren om de vele prikkels van buitenaf te reguleren zodat je met plezier je werk kunt (blijven) doen?

In deze workshop ligt de nadruk op de docent, want flow in de klas begint bij flow in de docent. Vragen die aan bod komen zijn waaraan merk je dat je in flow bent? Wat betekent dat voor jou? Welke signalen geeft je lichaam af? Wat gebeurt er als je het gevoel van flow (tijdelijk) kwijt bent?

Met korte, uiterst praktische oefeningen reiken we docenten uit alle lagen van het onderwijs tools aan die je helpen meer bewust te worden van wat er in je lichaam gebeurt, wanneer je in flow bent of juist niet. Daarmee krijg je meer inzicht in hoe het bij jou van binnen werkt en hoe je op ieder moment van de dag jezelf kunt reguleren. Dus ook tijdens die moeizame vergadering of in een rumoerige klas!