Onderlinge massage in de klas.

Onderlinge massage in de klas

Door: Brenda Pelser-Bijleveld

Vol overgave en met grote nieuwsgierigheid, plezier en aandacht.

Een ontspannen leerkracht heeft effect op de klas. Ontspanning biedt ruimte en een breder perspectief. Een van de manieren waarmee je ontspanning krijgt is het geven van massagelessen in de klas. En naast ontspanning zijn er vier belangrijke aspecten die voortkomen uit massage in de klas.

  • Aanraken is voor kinderen vanzelfsprekend. Door aanraken aan te bieden via massagelessen, hervinden ze een manier om hun natuurlijk affectie te tonen aan klasgenootjes. Veel gaan ook thuis masseren.
  • Bewust voelen. Massage in het wekelijkse lesprogramma verbindt kinderen op speelse wijze weer met hun gevoel. Ze worden expliciet bewust van wat ze wel prettig vinden en wat ze niet prettig vinden. En hoe ze daar verantwoordelijkheid voor kunnen nemen met zorg voor zichzelf en voor de ander.
  • Leerlingen worden door de leerkracht weer op een andere manier gezien en benaderd. Vaak zeggen leerkrachten tijdens een massageles: “ik zie weer even hoe ze echt zijn”.
  • Bewustwording rol leerkracht voor de klas. De klas reageert meteen op een ontspannen leerkracht voor de klas. Ontspanning biedt ruimte en een breder perspectief.
  • De deelnemers beleven het effect van een eenvoudige rugmassage met kleding aan.
    In contact zijn met de ander door aanraking. Eén zit op een stoel met hoofd en armen voorovergebogen op een tafel. De ander staat daarachter en doet massage strijkingen over de rug. Uitgangspunt is dat de aanrakingen met aandacht, zorg en respect gebeuren.

    ‘Massage in de klas’ laat de deelnemers in diepe ontspanning komen en serene rust voelen. Het laat hen ervaren wat zakken van hoofd naar hart verbonden door handen, is.

    Brenda Pelser-Bijleveld geeft massagelessen:

    Iedere massageles voel ik spontaan een grote glimlach verschijnen, kom ik in mijn rust en voel mijn hart stromen”