To be or not to be.

To be or not to be

Door: Fransje van Luin

Is je aanwezigheid genoeg voor de klas?
Houd je jezelf in of moet je voor je gevoel ‘overacten’ om present te zijn ?

Deze workshop gaat over ‘aanwezigheid’. Je wordt je bewust van je presence, van de verschillen die er per moment zijn en van de keuzes die je daarin hebt. Je krijgt inzicht in welke effect je presence op je leerlingen en collega’s heeft en welk effect anderen op jouw presence hebben.

Want, weet jij hoe je over komt? Bedoeld of onbedoeld? Wat laat je zien en wat probeer je te verbergen? Wat schijnt er in je houding door en in je ogen? Wat laat je horen, hoe klinkt je stem en je manier van spreken?
Hoe kun je meegaan in de flow in de klas? En hoe kun je daaraan bijdragen door je mate van aanwezigheid ?

De workshop is praktisch en bevat oefeningen voor fysieke bewustwording, adem en stemgebruik. Je laat jezelf zien en met respect voor ieders eigenheid kijken we naar elkaar.

Fransje van Luin is stem- en presentatiecoach, docent op HvA DOO en ILO.
Van Luin maakt gebruik van de theorie over de cirkels van aanwezigheid van Patsy Rodenburg (UK).