tools-levels

Stroomt het op dit moment?

Gepubliceerd op 3 May 2012 · Categorie: Verslagen bijeenkomsten Stromend Onderwijs . Gemaakt door Tim

Flow in de klas: stroomt het op dit moment?

Het onderwijs stroomt als de sfeer in de klas positief is. Het stagneert wanneer de sfeer negatief is. Leerkracht en kinderen samen bepalen de sfeer in de klas. De Zweedse onderwijskundige Nick Drummond ontdekte dat je dit gegeven heel goed kunt delen met de kinderen in de klas. Hij bedacht de volgende eenvoudige structuur.

Je gaat uit van vijf levels.
Bij level 1 is de sfeer niet goed, bij level 5 is het top.
In de praktijk blijkt dat kinderen haarfijn kunnen benoemen hoe de sfeer is. Het grappige van deze oefening is dat de kinderen vervolgens uit zichzelf geneigd zijn verantwoordelijkheid te nemen en dat je daardoor veel gemakkelijker een positieve sfeer in de klas kunt creëren.
Is de sfeer niet goed?
Een negatieve sfeer is een signaal dat er iets aandacht nodig heeft. Er is iets uit te werken. Ook hier kun je de klas bij betrekken. Je kunt bijvoorbeeld benoemen dat het niet fijn aanvoelt en vragen of iemand weet wat er aan de hand is.

Concrete stappen

1: Beschrijf de levels aan de hand van de tekening
2: Vraag de kinderen: hoe voel jij je NU? Welk getal hoort daarbij? Onthoud het getal maar vertel het nog niet.
3: Hoe voelt de klas als geheel. Welk getal hoort daarbij?
4: Is er verschil? Wissel de ervaringen uit
5: Moedig de kinderen aan te waarschuwen als het level lager is dan 3: dan moet er iets uitgewerkt worden in de klas